loading...
مجله جامع رفیق شامل اخبار ، سلامت ، فناوری ، فرهنگ و هنر ، گردشگری ، خانه داری و...
Admin بازدید : 383 سه شنبه 27 فروردین 1398 نظرات (1)

انواع نمک

نمک احتمالا یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ی جهان در تهیه غذاست. بدون نمک بسیاری از غذاها بی‌مزه خواهند بود. البته تمام نمک‌ها به یک شیوه تولید نمی‌شوند. انواع مختلفی از نمک وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید. رایج‌ترین انواع نمک شامل نمک سفره، نمک صورتی هیمالیا، نمک دریایی، نمک کوشر و نمک سلتی است. انواع نمک نه تنها از نظر بافت و مزه با هم تفاوت دارند، بلکه میزان سدیم و مواد معدنی آن‌ها هم یکسان نیست. در این مقاله به تفاوت میان رایج‌ترین انواع نمک می‌پردازیم و خواص تغذیه‌ای آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

نمک چیست؟

نمک یک بلور معدنی است که از ترکیب دو عنصر سدیم (Na) و کلر (Cl) ساخته می‌شود.  سدیم و کلر جزو مواد ضروری مورد نیاز برای بدن هستند چراکه در ارسال پیام‌های عصبی به مغز و اعصاب کمک می‌کنند.

اکثر نمک‌های موجود در دنیا یا از معادن نمک استخراج می‌شوند یا از تبخیر آب دریا یا دیگر آب‌های معدنی به دست می‌آیند. نمک مصارف زیادی دارد ولی مهم‌ترین کاربرد آن مزه‌دار کردن غذاست. نمک همچنین برای نگهداری از مواد غذایی هم کاربرد دارد، چرا که مانع از رشد باکتری در محیط می‌شود.

دلیل این که نمک معمولا برای سلامتی مضر تلقی می‌شود این است که مصرف میزان زیاد آن باعث افزایش فشار خون خواهد شد. با این که تحقیقات نشان داده کاهش مصرف نمک فشار خون را پایین می‌آورد، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که کاهش نمک از سکته قلبی، مغزی یا مرگ پیشگیری می‌کند.

بیشترین میزان سدیم رژیم غذایی از مصرف غذاهای فرآوری شده ناشی می‌شود. پس اگر شما بیشتر غذاهای فرآوری نشده مصرف می‌کنید نباید نگران اضافه کردن کمی نمک به غذای خود باشید.

نمک تصفیه شده (نمک سفره)

انواع نمک تصفیه شده

نمک سفره رایج‌ترین نوع نمک است که معمولا به شدت تصفیه و تمام ناخالصی‌ها و مواد معدنی از آن گرفته می‌شود. مشکل اصلی نمک تصفیه رطوبت گرفتن و چسبندگی آن است. به همین جهت به آن موادی به نام Anti Caking اضافه می‌کنند که ذرات آن به هم نچسبد. نمک تصفیه شده تقریبا کلرید سدیم خالص (بیش از ۹۷ درصد) است. البته در بسیاری از کشورها به نمک تصفیه شده ید اضافه می‌کنند.

کمبود ید در افراد منجر به کم‌کاری تیرویید، کم‌توانی ذهنی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود. از این رو، یددار کردن نمک تصفیه شده یک حرکت بزرگ و موفق جهت برطرف کردن کمبود ید در افراد جامعه است که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود.

اگر تصمیم دارید مصرف نمک تصفیه شده یددار را با نمک بدون ید جایگزین کنید، حتما در کنار آن غذاهایی مصرف کنید که منبع خوبی برای دریافت ید باشند؛ مانند ماهی، لبنیات و تخم مرغ.

نمک دریایی

نمک دریا چیست

نمک دریایی از تبخیر آب دریا به دست می‌آید و مانند نمک تصفیه شده بخش بیشتر ترکیب آن کلرید سدیم است. اما با توجه به مکانی که از آن به دست آمده و نوع تصفیه، معمولا مواد معدنی دیگری مانند پتاسیم، آهن و روی هم دارد.

هرچقدر نمک دریا تیره‌تر باشد، میزان ناخالصی و مواد معدنی آن بیشتر است. البته با توجه به آلودگی اقیانوس‌‌ها و دریاها، ممکن است نمک دریایی فلزات سنگین مثل سرب هم داشته باشد.

علاوه بر این نمک دریا حاوی میکروپلاستیک‌ (ذرات میکروسکوپی ضایعات پلاستیکی) است. پیامدهای وجود میکروپلاستیک‌ها در غذای انسان هنوز کاملا شفاف نشده است اما برخی محققان معتقدند که احتمال خطرناک بودن آن پایین است.

برخلاف نمک تصفیه شده معمولی، نمک دریا دانه درشت است و معمولا کمتر آسیاب می‌شود. وقتی نمک دریا را بعد از پخت روی غذا می‌ریزید احساس متفاوتی در دهان‌تان خواهید داشت و طعم قوی‌تری با ترکیدن هردانه نمک احساس خواهید کرد.

مواد معدنی و ناخالصی‌هایی که در نمک دریایی وجود دارد هم روی مزه آن هم تاثیر می‌گذارد. بنابراین ممکن است مزه نمک دریایی برندهای مختلف تفاوت زیادی با هم داشته باشد.

نمک صورتی هیمالیا

نمک صورتی

نمک صورتی هیمالیا از معدن کیهوره پاکستان، دومین معدن بزرگ نمک در جهان به دست می‌آید. نمک هیمالیا معمولا حاوی مقداری اکسید آهن (زنگ آهن) است و به همین دلیل رنگ آن صورتی است.

این نمک رنگی همچنین حاوی مقادیری کمی کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است و در نتیجه کمتر از نمک تصفیه شده سدیم دارد.

بسیاری از افراد طعم نمک هیمالیا را به دیگر انواع نمک ترجیح می‌هند. اما در واقع تفاوت اصلی نمک صورتی هیمالیا با دیگر انواع نمک در رنگ آن است که می‌تواند جذابیت ویژه‌ای به بشقاب غذا بدهد.

نمک کوشر (نمک حلال)

نمک بدون ید

کوشر به معنای حلال است و این نام را به این دلیل روی آن گذاشته‌اند که بخش مهمی از آداب و رسوم آشپزی یهودیان است.

یهودیان اعتقاد دارند برای حلال شدن گوشت، خون باید کاملا از آن خارج شده باشد. بافت درشت دانه‌های نمک کوشر به خارج کردن خون از گوشت کمک می‌کند.

تفاوت اصلی نمک کوشر با نمک تصفیه شده معمولی، درواقع ساختار دانه‌های آن است. آشپزان حرفه‌ای در سراسر دنیا، به دلیل درشتی دانه‌‌ها و راحتی استفاده از آن با دست برای پاشیدن روی غذا، نمک کوشر را به نمک‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

نمک کوشر بافت و طعم متفاوتی در دهان دارد اما اگر آن را در حین پخت به غذا اضافه کنید، تفاوتی از نظر طعم با نمک‌های دیگر احساس نخواهید کرد.

در نمک کوشر از موادی مانند Anti Caking کمتر استفاده می‌شود. همچنین اگر به دنبال نمک بدون ید هستید، این نمک معمولا ید کمتری نسبت به نمک تصفیه شده دارد.

به این نکته هم توجه کنید که یک قاشق چای‌خوری نمک کوشر وزن بسیار سبک‌تری از یک قاشق چای‌خوری نمک تصفیه شده دارد؛ پس هنگام آشپزی از آن‌ها به یک میزان استفاده نکنید چون در نهایت ممکن است غذای شما یا شور شود یا بی‌نمک.

نمک سلتی

نمک سلتی

نمک سلتی یا Celtic Salt نوعی نمک دریایی است که ابتدا در کشور فرانسه محبوب شد. این نمک خاکستری رنگ است و مقداری آب دارد؛ به همین دلیل همیشه مرطوب است.

نمک سلتی هم مواد معدنی دارد و سدیم آن نسبت به نمک تصفیه شده اندکی کمتر است.

تفاوت مزه در انواع نمک

طرفداران غذا و سرآشپزها نمک خوراکی خود را براساس مزه، بافت، رنگ و سهولت در استفاده انتخاب می‌کنند. ناخالصی‌ها مثل وجود مواد معدنی، می‌تواند روی رنگ و مزه نمک تاثیر بگذارد.

اندازه دانه‌ها هم می‌تواند روی چگونگی مزه کردن نمک در دهان تاثیر بگذارد. نمک‌های دانه درشت، مزه قوی‌تر و طولانی‌تری روی زبان دارند. البته این درصورتی است که نمک دانه درشت را روی بشقاب غذای آماده شده بریزید نه هنگام آشپزی.

میزان مواد معدنی

تحقیقات نشان داده است میزان مواد معدنی موجود در انواع نمک باهم متفاوت است. در جدول زیر تفاوت انواع نمک تصفیه شده، نمک هیمالیا، نمک دریا و نمک سلتی را مشاهده می‌کنید.

نمک پتاسیم

همانطور که مشاهده می‌کنید، نمک سلتی کمترین میزان سدیم و بیشترین میزان کلسیم و منیزیم را دارد. نمک هیمالیا هم دارای میزانی پتاسیم است.

به یاد داشته باشید که این اعداد در واقع درصد وجود هرکدام از این مواد در ۱۰۰ گرم نمک هستند؛ یعنی مثلا برای به دست آوردن ۰.۳ منیزیم موجود در نمک سلتی باید ۱۰۰ گرم نمک سلتی مصرف کنید که مقدار بسیار زیادی است!

به همین دلیل، منطقی نیست که دلیل انتخاب ما بیشتر بودن املاح معدنی موجود در یک نمک باشد. این مقدار مواد معدنی در برابر میزانی که از مصرف غذاها جذب می‌کنید بسیار ناچیز است.

کدام نوع نمک سالم‌تر است؟

انواع نمک

هنوز هیچ تحقیقی تفاوت تاثیر نمک‌های مختلف روی سلامتی را با هم مقایسه نکرده است. اما اگر هم چنین تحقیقاتی انجام شود، تفاوت شاخصی پیدا نخواهد کرد. اکثر نمک‌ها شبیه یکدیگرند و از کلرید سدیم و مقدار جزئی مواد معدنی تشکیل می‌شوند.

تنها مزیت انتخاب نمک‌هایی که کمتر فرآوری شده‌اند، اجتناب از افزودنی‌ها و مواد Anti Caking یا ضد چسبندگی است که در نمک تصفیه شده معمولی وجود دارد.

کلام آخر

شاید بتوان گفت نمک پرمصرف‌ترین چاشنی در جهان است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند نمک برای سلامتی مضر است اما به این راحتی نمی‌توان این موضوع را پذیرفت.

نمک تصفیه شده رایج‌ترین نوع نمک مصرفی در اکثر کشورهاست. اما انواع دیگری مانند نمک دریایی، نمک صورتی هیمالیا، نمک سلتیک و نمک کوشر هم وجود دارد.

تفاوت کمی از نظر مواد مغزی بین انواع نمک وجود دارد، گرچه نمک‌های تصفیه نشده مواد افزودنی کمتری دارند، ولی تفاوت اصلی در بافت، اندازه دانه‌ها و مزه است.

پس پیشنهاد می‌کنیم انواع نمک خوراکی را امتحان و نمکی را که برای شما مناسب‌تر است انتخاب کنید.

منبع: دیجی مگ

Admin بازدید : 378 دوشنبه 26 فروردین 1398 نظرات (0)

 

 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد شاغل با آن درگیر هستند،کاهش انرژی و احساس خواب آلودگی بعد از ناهار است. به احتمال زیاد شما هم بعد از تمام شدن ناهار و زمانی که به میز کار خود برگشته‌اید، با خمیازه‌های متوالی مواجه می‌شوید و از خود می‌پرسید چرا ریتم شبانه روزی بدنتان دچار مشکل شده است. پاسخ این است: سکونی در ریتم بیولوژیکی بدن وجود دارد که در زمان ظهر و با مصرف غذا به وجود می‌آید و باعث احساس خواب آلودگی در فرد می‌شود. در واقع شروع روند گوارش و هضم است که این حس را در بدن شما ایجاد می‌کند. با مصرف غذا سطح قند خون بالا می‌رود ولی بعد از گذشت حدود یک ساعت از صرف ناهار، قند خون و انرژی بدن به تدریج پایین می‌آیند. برای اینکه با این روند بجنگید و بتوانید از خستگی و کاهش انرژی خود نجات پیدا کنید، برخی از این راهکارهای ساده به کمکتان می‌آیند.

  1. در وقت ناهار کمی ورزش کنید

خواب آلودگی

انجام فعالیت‌های فیزیکی جریان خون را تقویت می‌کند. اکسیژن مواد غذایی لازم را به بافت‌های ماهیچه‌ای بدن می‌رساند و انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار رفتن به سراغ ورزش‌های سبک است. چند حرکت کششی ساده انجام دهید، به جای استفاده از آسانسور با پله به طبقه مورد نظر بروید و در محل کار کمی قدم بزنید. این راهکارهای ساده می‌توانند انرژی را به شما بازگرداند. به گفته محققین دانشگاه تورنتو، خوردن بی‌وقفه ناهار و نداشتن استراحت در حین آن، احساس خواب آلودگی و نبود انرژی را بیشتر می‌کند.

  1. به پارک بروید

استراحت حین کار

اگر برایتان مقدور است برای انجام حرکات ورزشی به پارک نزدیک محل کار خود بروید. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که در محیطی مانند پارک حضور پیدا می‌کنند، در تست‌های مربوط به حافظه و دقت نتایج بهتری نشان می‌دهند. طبیعت دقت و توجه غیر ارادی ما به اطراف را تقویت می‌کند، در این حالت بدون نیاز به تمرکز قوی، به اطراف خود دقت بیشتری خواهید داشت. این نکته به مغز کمک می‌کند تا توجه مستقیم خود را نیز بهبود بخشد. شما به همین منوال می‌توانید تمرکز مورد نیاز برای انجام کار خود در آن لحظه را به دست بیاورید. به همین دلیل است که بعد از بازگشت از پارک احساس سبکی و شادابی بیشتری نسبت به قدم زدن در خیابان می‌کنید.

  1. با حیوانات ارتباط برقرار کنید

حیوانات خانگی

مطالعه‌ای که در دانشگاه دامپزشکی میزوری انجام شد، نشان داد تعامل با حیوانات سطح هورمون اکسی توسین را افزایش می‌دهد. این هورمون توانایی مهار کردن هورمون استرس را دارد و احساس آرامش و تمرکز بیشتری را به شما باز می‌گرداند. حتی فکر کردن در مورد حیوان خانگی هم همین تأثیر را در بدن نشان می‌دهد. می‌توانید عکسی از حیوان خانگی خود را روی میز کارتان قرار دهید و اجازه دهید فکر بغل کردن و گذراندن وقت با او بعد از ساعات کاری، بتواند با بی‌حوصلگی و خستگی ظهر شما مبارزه کند. حتی مشاهده ویدیو و کلیپ‌های بامزه حیوانات هم می‌تواند احساسات مثبت را درون شما افزایش دهد.

  1. قهوه را به موقع بنوشید

قهوه برای خواب آلودگی

قهوه یک ماده خوراکی انرژی‌بخش است ولی به زمان نوشیدن آن در روز باید دقت کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف کافئین در هر ساعتی قبل از شام، مشکلی به وجود نمی‌آورد. ولی مصرف کافئین حتی در ساعات بعد از ظهر هم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر خواب شبانه اثر می‌گذارد. مصرف بی‌موقع کافئین چرخه نادرستی را به وجود می‌آورد که ممکن است باعث احساس خستگی در ساعات عصر شود. آدامس بجوید

مطالعات نشان می‌دهند دانشجویانی که قبل از شروع آزمون و نه در طول آن، آدامس می‌جوند، نتایج بهتری دریافت می‌کنند. شما هم می‌توانید برای تمرکز بیشتر و دوری از احساس خواب آلودگی آدامس بجوید. البته پیشنهاد می‌شود زمان جویدن آن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید چرا که زمان طولانی‌تر هم باعث کاهش تحریکات ذهنی می‌شود.

  1. آب بنوشید

کم خوابی و کم آبی بدن

یکی از دلایل خستگی، بی‌حوصلگی و مشکلات تمرکزی، نبود آب کافی در بدن است. روز خود را با یک لیوان بزرگ آب شروع کنید چرا که در تمام طول شب هیچ میزان آبی وارد بدن نشده و به همین دلیل سطح مایعات بدن کاهش یافته است. در صورت امکان روزی ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی بدن و عوارض آن نشوید.

  1. به موسیقی گوش دهید

فواید موسیقی حین کار

گوش دادن به موسیقی در حین کار می‌تواند بهره بری را افزایش دهد. تحقیقی در دانشگاه میامی انجام شد که در آن ۵۶ شرکت کننده برای مدت سه هفته در حین کار به موسیقی گوش دادند. نتیجه نشان داد این افراد زمانی که موسیقی را قطع می‌کردند، کیفیت کارشان کمتر می‌شد و زمان بیشتری برای انجام وظایف و کارهای مختلف نیاز داشتند.

مصرف فست فود را کاهش دهید

عوارض فست فود

غلات تصفیه شده نان‌های ساندویچی و مانند آن به سرعت هضم می‌شود. این مسئله افزایش و کاهش میزان قند خون را سرعت می‌بخشد و به دنبال آن بر کاهش انرژی نیز تأثیرگذار است. شاید در حین مصرف این مواد غذایی ابتدا احساس هوشیاری کنید، ولی افت سریع قند خون باعث کسل شدنتان می‌شود. غذاهایی که بیشتری میزان انرژی را به وجود می‌آورند شامل پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و کربوهیدرات پیچیده مانند حبوبات و غلات هستند. سبزیجات برگی سبز مانند اسفناج و کلم پیچ حاوی آهن هستند و به کاهش خستگی کمک می‌کنند

  1. کم‌تر غذا بخورید

حجم وعده ناهار

مصرف حجم زیادی از غذا برای وعده ناهار سرعت هضم و گوارش را کاهش می‌دهد و باعث احساس باد کردن و ناراحتی می‌شود. اگر از خانه غذا می‌برید، بهتر است ظرف غذای کوچک‌تری بردارید. چون زمانی که ظرف خالی می‌شود ذهن احساس سیری می‌کند و با این کار شما زودتر سیر می‌شوید. اگر هم از رستوران غذا تهیه می‌کنید، می‌توانید ابتدا نیمی از غذای درون بشقاب خود را جدا کنید و سپس باقی مانده را بخورید. اگر بعد از خوردن این حجم هنوز احساس سیری نمی‌کردید، ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پیام سیر شدن به مغزتان برسد.

وعده ناهار را حذف نکنید

حذف وعده ناهار

زمانی که حجم کار زیاد می‌شود، ممکن است خوردن ناهار به تعویق بیفتد. ولی به هیچ وجه اجازه ندهید از مصرف مواد غذایی و خوراکی بیش از ۴ یا ۵ ساعت بگذرد. می‌توانید از میان وعده‌های حاوی پروتئین و کربوهیدرات پیچیده استفاده کنید. خوراکی‌هایی مانند هوموس، سبزی، تست نان غلات، کره بادام زمینی، ماست یونانی و میوه گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

  1. به میزان کافی بخوابید

خواب کافی

افرادی که به طور میانگین ۷-۸ ساعت در طول روز می‌خوابند، بازدهی و عملکرد بهتری دارند. کمبود خواب، باعث می‌شود ریتم طبیعی شبانه روزی بدن به هم بریزد و گاهی این اختلال در بعد از ظهر بیشتر شود. طوری که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و در ساعات ظهر این خستگی افزایش یابد. پس بهتر است خواب شبانه خود را به اندازه کافی برنامه‌ ریزی کنید.

منبع: دیجی مگ

Admin بازدید : 351 یکشنبه 25 فروردین 1398 نظرات (0)

کندرو مالاسی چیست

کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو در واقع شرایطی است که در آن غضروف موجود روی سطح کشکک زانو نرم می‌شود. این شرایط در افراد جوان، ورزشکاران و به ندرت در میان‌سالانی که آرتروز زانو دارند، رخ می‌دهد. نرمی کشکک زانو که به نام سندرم زانوی دونده (Runner Knee) هم شناخته می‌شود در آسیب‌های ورزشی زیاد دیده می‌شود و با چند روز استراحت و فاصله از تمرینات، بهبود پیدا می‌کند. اما در مواقع دیگر، تراز نبودن زانوها از دلایل نرمی کشک زانو است که تنها با استراحت برطرف نمی‌شود. مهم‌ترین علایم زانوی دونده درد و احساس ساییدگی زانو است. با این حال بسیاری از افراد با وجود این علایم به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

علت نرمی کشکک زانو چیست؟

کشکک زانوی شما به طور طبیعی در قسمت جلوی زانوی شما قرار دارد. وقتی که شما زانوی خود را خم می‌کنید، قسمت عقبی کشکک در داخل زانو، به سمت غضروف یا استخوان ران غلت می‌خورد. تاندون‌ها و رباط‌ها هم کشکک زانوی شما را به عضلات ساق پا و ران متصل می‌کنند. وقتی هرکدام از این عضوها حرکت خود را به درستی انجام ندهند، ممکن است منجر به سایش کشکک زانو با استخوان ران شوند. این سایش غیرطبیعی می‌تواند منجر به آسیب‌ دیدن کشکک زانو و در نتیجه کندرومالاسی یا سندرم زانوی دونده شود. عدم حرکت صحیح زانو می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد.

  • تراز نبودن زانوها مثل پای پرانتزی یا پای ضربدری.
  • ضعیف بودن عضلات همسترینگ و چهارسر زانو (عضلاتی که در قسمت جلو و پشت ران‌ها قرار دارد).
  • عدم توازن میان عضلات داخل ران پا و کشاله‌ها.
  • فشار مکرر روی مفصل زانو از طریق دویدن، اسکی کردن یا پریدن.
  • ضربه مستقیم یا سانحه‌ای که به زانو فشار آورده است.

چه کسانی در خطر نرمی کشکک زانو هستند؟

علایم کندرومالاسی

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند احتمال بروز نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

سن

نوجوانان و جوانان بیشتر در خطر نرمی کشکک زانو هستند. در سنین رشد، عضلات و استخوان‌ها دائما در حال رشد هستند و احتمال عدم توازن عضلات در کوتاه مدت وجود دارد.

جنسیت

متاسفانه خانم‌ها بیشتر در خطر زانوی دونده قرار دارند، چرا که عموما حجم عضله‌ی آن‌ها نسبت به مردها کمتر است. این موضوع می‌تواند باعث قرار گرفتن زانو در حالت غیر عادی شود.

کف پای صاف

داشتن کف پای صاف می‌تواند بیشتر از پای پرانتزی روی مفصل زانو فشار بیاورد.

سانحه‌های قدیمی

نرمی غضروف کشکک زانو

ضربه یا آسیبی مانند در رفتگی که در گذشته برای زانو اتفاق افتاده، می‌تواند احتمال نرمی کشکک زانو را افزایش دهد.

فعالیت‌های شدید

اگر فعالیت‌های سنگین دارید یا ورزش خاصی انجام می‌دهید که به زانو فشار می‌آورد، خود را بیشتر در خطر نرمی کشکک زانو قرار داده‌اید.

آرتروز

نرمی غضروف کشکک زانو ممکن است به دلیل آرتروز باشد. آرتروز سندرمی است که باعث ایجاد التهاب در مفصل و بافت‌ها می‌شود و التهاب از حرکت طبیعی مفصل جلوگیری می‌کند.

علایم نرمی کشکک زانو چیست؟

نرمی کشکک زانو

کندرومالاسی معمولا به شکل درد در ناحیه زانو ظاهر می‌شود. ممکن است هنگام خم کردن زانو یا نشستن احساس ساییدگی همراه با صدای کلیک داشته باشید. معمولا درد هنگام نشستن یا فعالیت‌هایی که زانو را تحت فشار قرار می‌دهند، مثل ایستادن برای مدت طولانی یا ورزش کردن بیشتر می‌شود.

اگر درد شما طی چند روز برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درجه‌بندی کندرومالاسی کشکک زانو

پزشک با معاینه متوجه نواحی متورم و ملتهب در زانوی شما می‌شود و وضعیت کشکک زانو نسبت به استخوان ران را بررسی می‌کند. عدم توازن زانو ممکن است نشان دهنده کندرومالاسی کشکک باشد. همچنین ممکن است با دست روی کشکک زانوی شما فشار بیاورد تا میزان و شدت درد را اندازه اندازه‌گیری کند.

دکتر ممکن است بعد از تشخیص از شما درخواست کند تا برخی آزمایشات زیر را انجام دهید تا تشخیص خود را قطعی کند و درجه آسیب کشکک را تشخیص دهد.

  • CT Scan برای نشان دادن میزان آسیب استخوان یا نشانه‌ای از آرتروز
  • MRI برای مشاهده وضعیت غضروف
  • آزمایش آرتروسکوپی برای مشاهده جراحت‌های داخل زانو که برای آن دوربین را از طریق برش نازکی به داخل مفصل زانو می‌فرستند.

طبقه‌بندی

علت نرمی کشکک زانو

برای طبقه‌بندی شدت نرمی غضروف کشکک زانو ۴ درجه وجود دارد. درجه اول کمترین میزان آسیب است و درجه ۴ بیشترین میزان پیشرفت کندرومالاسی را نشان می‌دهد.

  • درجه اول: دیده شدن نرمی غضروف در نواحی زانو
  • درجه دوم: نشان دهنده نرمی غضروف همراه با غیرطبیعی شدن سطوح که معمولا به معنی شروع فرسایش بافت است.
  • درجه سوم: نشان‌دهنده نازک شدن غضروف همراه با شروع فرسایش بافت.
  • درجه چهارم: شدیدترین درجه که ساییدگی استخوان و بخش قابل ملاحظه‌ای از آسیب غضروف را نشان می‌دهد. ساییدگی استخوان به معنی سابیدن استخوان به استخوان در زانو است.

برای درمان کندرومالاسی زانو چه گزینه‌هایی داریم

درمان کندرومالاسی

هدف از درمان کندرومالاسی کاهش فشار روی کشکک زانو و مفصل است. استراحت کردن، ثابت نگه‌داشتن و یخ گذاشتن روی زانو می‌تواند اولین قدم برای درمان باشد. آسیب غضروف که بر اثر سندرم زانوی دونده ایجاد شده باشد می‌تواند با استراحت درمان شود.

دکتر ممکن است برای شما به مدت چند هفته داروهای ضدالتهاب تجویز کند. داروهایی مثل «ایبوبروفن» که به کاهش التهاب اطراف مفصل کمک کند. اگر درد، کبودی و ناراحتی ادامه پیدا کند، هرکدام از روش‌های زیر می‌توانند کمک کننده باشند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی روی قوی کردن عضلات چهارسر ران، همسترینگ، داخل ران پا و کشاله‌ها تمرکز می‌کند تا قدرت و توازن آن‌ها را تقویت کند. توان عضله می‌تواند به پیشگیری از پای پرانتزی و پای ضربدری کمک کند.

معمولا ورزش‌های بدون وزنه مثل شنا و دوچرخه ثابت توسط پزشک توصیه می‌شوند. علاوه بر این ورزش‌های ایزومتریک که شامل سفت کردن و شل کردن عضله می‌شود هم می‌توانند به حفظ عضله کمک کنند.

جراحی

«جراحی آرتروسکوپی» ممکن است در برخی مواقع برای معاینه کردن مفصل و تشخیص عدم توازن زانو، لازم باشد. این جراحی شامل وارد کردن یک دوربین داخل مفصل شما از طریق یک برش کوچک است. این عمل ممکن است مشکل زانو را از بین ببرد. یکی دیگر از شیوه‌‌های این عمل باز کردن کنار زانو است که با ایجاد برشی در رباط‌های شما فشار را کم می‌کند و به زانو اجازه حرکت می‌دهد.

شیوه‌های دیگر عمل شامل نرم کردن پشت زانو، ایمپلنت غضروف یا عمل روی عضله ران می‌شود.

چند نکته برای پیشگیری از نرمی کشکک زانو

کندرومالاسی کشکک زانو

شما می‌توانید خطر بروز کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو را با رعایت این نکات، کاهش دهید.

  • از هرگونه فشار روی کشکک زانو جلوگیری کنید. اگر مجبورید زمان زیادی را بایستید یا راه بروید از زانو بند استفاده کنید.
  • با قوی کردن عضله چهارسر زانو، همسترینگ، عضلات داخل ران پا و کشاله‌ها، عضله‌های خود را متوازن کنید.
  • در صورتی که کف پای صاف دارید، حتما از کفی کفش مناسب استفاده کنید. این کار باعث کاهش فشار روی زانو‌ها می‌شود و کشکک‌ها را در حالت متوازن قرار می‌دهد.

فراموش نکنید که اضافه وزن فشار زیادی روی زانو‌ها وارد می‌کند. داشتن وزن متناسب می‌تواند فشار زیادی را از روی زانوها و مفاصل دیگر بدن بردارد. اولین قدم‌های کاهش وزن را می‌توانید با کم کردن میزان مصرف قند و چربی، خوردن میزان زیادی سبزیجات، میوه و غذاهایی با غله کامل بردارید و حداقل ۵ روز از هفته را ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

Admin بازدید : 361 جمعه 23 فروردین 1398 نظرات (0)

بکاپ گیری

گوشی‌ها روزبه‌روز در زمینه‌ی بکاپ گیری خودکار بهتر می‌شوند ولی به هر حال همیشه باید احتمال از دست دادن گوشی خود یا مثلاً افتادن آن در آب را مدنظر قرار دهید. خوشبختانه برای بکاپ گیری روش‌های مختلفی وجود دارد و در این زمینه می‌توانید راه‌های مختلفی را امتحان کنید. در ادامه به روش‌های مختلف گرفتن بک‌آپ از طریق گوگل، اپلیکیشن‌های ثالث یا کامپیوتر شخصی می‌پردازیم تا دیگر نگران از دست دادن داده‌های گوشی خود نباشد.

بهره‌گیری از گوگل

با استفاده از گوگل، به‌راحتی می‌توان از بخش عمده‌ای از اطلاعات گوشی بک‌آپ گرفت و طی چند سال گذشته این فرایند ساده‌تر هم شده است. متأسفانه، گوگل برای این موضوع فقط یک راه‌حل نهایی و مشخص ارائه نمی‌دهد و برای بکاپ گیری اطلاعات مختلف می‌توان روش‌های گوناگونی را مورد استفاده قرار داد.

عکس‌ها و فیلم‌ها

بکاپ گیری

اگر از کاربران گوگل فوتوز نیستید، اکیداً توصیه می‌کنیم که به استفاده از این سرویس روی بیاورید. این سرویس به‌صورت خودکار می‌تواند تمام عکس‌ها و ویدیوهای موجود در گوشی شما را به فضای ابری منتقل کند و دیگر لازم نیست به‌صورت دستی چنین کاری را انجام دهید. بعد از نصب گوگل فوتوز، باید آن را طوری تنظیم کنید که بتواند به‌صورت خودکار فرایند بکاپ گیری را انجام دهد که در ادامه گام‌های مربوط به این کار را شرح می‌دهیم:

  • اپلیکیشن گوگل فوتوز را باز کنید
  • در منو، روانه‌ی بخش Settings شوید
  • بر روی Backup & sync ضربه بزنید
  • گزینه‌ی مربوطه را فعال کنید

بهترین ویژگی گوگل فوتوز این است که به‌صورت نامحدود می‌توانید انواع و اقسام تصاویر و ویدیوهای خود را آپلود کنید، البته اگر می‌خواهید چنین کاری رایگان باشد، رزولوشن این موارد حداکثر در حد ۱۰۸۰p تنظیم می‌شود. درصورتی‌که خواستار آپلود ویدیوها و تصاویر باکیفیت‌تری هستید، این موارد حجم مربوط به گوگل درایو شما را اشغال می‌کنند و برای افزایش حجم آن باید مبلغی بپردازید. برای بررسی و تغییر کیفیت تصاویر و ویدیوهای آپلود شده، این کارها را انجام دهید:

  • اپلیکیشن گوگل فوتوز را باز کنید
  • در منو روانه‌ی Settings شوید
  • بر Backup & sync ضربه بزنید
  • بر Upload size ضربه بزنید
  • گزینه‌ی موردنظر خود را انتخاب کنید (High quality with free unlimited storage یا Original with Google Drive storage limits)

البته بکاپ گیری فقط محدود به عکس‌ها و ویدیوها نیست و با استفاده از سرویس‌های گوگل می‌توانید از دیگر فایل‌های گوشی خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید:

دیگر فایل‌ها

بکاپ گیری

گوگل درایو به شما اجازه می‌دهد که انواع و اقسام فایل‌ها را در فضای ابری ذخیره کنید تا از دیگر گجت‌ها هم قابل دسترسی باشند. برای آپلود دستی فایل‌ها و پوشه‌های موردنظرتان، این گام‌ها را دنبال کنید:

  • اگر گوگل درایو در گوشی اندرویدی شما نصب نیست، آن را دانلود و نصب کنید
  • درون اپلیکیشن، بر آیکون + ضربه بزنید
  • بر Upload ضربه بزنید
  • فایل‌هایی که می‌خواهید روانه‌ی فضای ابری شوند، انتخاب کنید

تنظیمات و اپلیکیشن‌ها

برای بکاپ گیری از تنظیمات گوشی و اپلیکیشن‌ها، بهتر است از سرویس بک‌آپ اندروید بهره ببرید. این سرویس اساساً می‌تواند از اپلیکیشن‌های مورد استفاده و تنظیمات مربوط به اپلیکیشن‌های گوگل بک‌آپ بگیرد و با این کار مهاجرت به گوشی جدید بسیار ساده‌تر می‌شود. برای مشاهده‌ی قابلیت‌های این سرویس، می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و برای بهره‌گیری از قابلیت‌های آن، این کارها را انجام دهید:

  • به بخش Settings گوشی خود مراجعه کنید
  • گزینه Accounts and Backup را انتخاب کنید
  • بر روی Backup and restore ضربه بزنید
  • گزینه Back up my data را فعال کنید و اگر اکانتی مشخص نشده، اکانت گوگل خود را اضافه کنید

و به همین راحتی، با استفاده از سرویس‌های گوگل می‌توان از اطلاعات گوشی خود بک‌آپ گرفت. البته اگر به استفاده از اپلیکیشن‌های ثالث علاقه دارید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.

استفاده از دیگر روش‌ها برای بکاپ گیری

بکاپ گیری

سرویس‌های گوگل در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارند، ولی اگر می‌خواهید یک دفعه از اطلاعات مختلفی بک‌آپ گرفته شود، بهتر است از اپلیکیشن‌های ثالث استفاده کنید.

گوشی‌های روت نشده

صدها اپلیکیشن مختلف برای بکاپ گیری وجود دارد و یکی از بهترین آن‌ها، اپلیکیشن Super Backup & Restore است. در این اپلیکیشن می‌توانید بخش‌های مختلف مانند اپلیکیشن‌ها، فهرست مخاطبین، SMS، تقویم و بسیاری از موارد مختلف را برای بک‌آپ گرفتن انتخاب کنید. سپس کاربران می‌توانند مکان ذخیره این فایل‌ها را مشخص کنند و برنامه‌ای برای بکاپ گیری منظم هم تعریف کنند.

  • Super Backup & Restore را دانلود کنید
  • در این اپلیکیشن می‌توانید بخش‌های مختلف که امکان بک‌آپ گرفتن از آن‌ها وجود دارد، مشاهده کنید
  • دسته‌بندی‌های موردنظر خود را مشخص کنید
  • مواردی که می‌خواهید در نسخه‌ی پشتیبان قرار داشته باشند، انتخاب کنید
  • بر روی گزینه Backup ضربه بزنید

گوشی‌های روت شده

بکاپ گیری

اگرچه روت کردن گوشی برای بکاپ گیری اقدامی ضروری نیست، ولی با این کار می‌توانید از بخش‌های بیشتری بک‌آپ بگیرید. یکی از بهترین و قدرتمندترین اپلیکیشن‌های بکاپ گیری برای گوشی‌های روت شده، Titanium Backup است. با وجود اینکه این اپلیکیشن ظاهری بسیار قدیمی دارد، ولی در هر صورت باید بگوییم که بسیار قدرتمند است. برای بهره‌گیری از آن، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • این اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید
  • در سمت راست بخش فوقانی بر آیکون منو ضربه بزنید و گزینه batch actions را انتخاب کنید
  • هر آنچه که می‌خواهید بک‌آپ گرفته شود، انتخاب کنید
    • اگر این اولین باری است که بک‌آپ می‌گیرید، توصیه می‌کنیم که حداقل گزینه‌های backup all user apps و backup all system data را انتخاب کنید.
  • همچنین می‌توانید فایل‌های ذخیره شده را به دراپ‌باکس یا گوگل درایو منتقل کنید

انتقال نسخه پشتیبان به کامپیوتر

بکاپ گیری

به جای اینکه نسخه‌های پشتیبان را به فضای ابری یا گوشی خود منتقل کنید، شاید خواستار انتقال آن به کامپیوتر خود هستید تا به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. خوشبختانه فارغ از این که کاربر مک یا ویندوز هستید، انجام چنین کاری بسیار ساده است. البته کاربران مک برای این کار باید برنامه Android File Transfer را نصب کنند. برای این کار، قدم‌های ساده زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا گوشی خود را با کابل USB به کامپیوتر وصل کنید
  • در ویندوز، به My Computer مراجعه کنید و به حافظه گوشی خود سر بزنید
    • در مک، برنامه Android File Transfer را باز کنید
  • فایل‌های موردنظر خود را انتخاب و به کامپیوتر منتقل کنید

روی هم رفته، بکاپ گیری دیگر مانند گذشته کاری سخت و وقت‌گیر نیست و در ضمن حالا که روزبه‌روز گوشی‌های ما اطلاعات بیشتری را در خود جای می‌دهد، اهمیت این فرایند نسبت به گذشته تا حد زیادی افزایش یافته است. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر با انتخاب یکی از این روش‌ها، از اطلاعات گوشی خود بک‌آپ بگیرید.

منبع: دیجی مگ

Admin بازدید : 388 چهارشنبه 21 فروردین 1398 نظرات (0)

 

آثار صادق هدایت

 

«صادق هدایت» نویسنده‌ای که هم در زمان حیاتش و هم پس از مرگش زندگی او همراه با چالش‌های زیادی بوده است. آثار صادق هدایت و سبک زندگی او از طرفی توسط منتقدانش به طور غیرمنصفانه کوبیده می‌شود، از سمت دیگر طرفدارانش آثار او را ستایش می‌کنند. در این مطلب نگاهی کوتاه به زندگی و آثار او می‌پردازیم.

صادق هدایت در خانواده‌ای متمول به دنیا آمد تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه علمیه و متوسطه را در دبیرستان سن لویی به پایان رساند و به زبان فرانسه آشنایی کامل پیدا کرد. در سال ۱۳۰۵ برای ادامه تحصیل به فرانسه اعزام شد و در رشته معماری مشغول به تحصیل شد.

او در سال ۱۳۱۰ به ایران باز می‌گردد و تا سال ۱۳۲۹ که مجددا راهی پاریس می‌شود زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند. در نهایت در سن ۴۸ سالگی با باز کردن شیر گاز به زندگی خود و تمام رنج‌هایی که در این سال‌ها متحمل شده پایان می‌دهد.

بیشتر آثار صادق هدایت نگارش ناله‌های او در زندگی است و از آثارش بوی مرگ و ناامیدی به مشام می‌رسد. پنج اثر معروف صادق هدایت به اختصار در زیر معرفی شده‌اند.

سگ ولگرد

آثار صادق هدایت

مجموعه «سگ ولگرد» عبارت از ۷ داستان کوتاه از آثار صادق هدایت است که هریک حاوی یکی از موضوع‌های اجتماعی، در ظاهر متفاوت؛ اما رشته‌ای نامریی این داستانها را به‌هم پیوند می‌دهد و آن، اجتماع خفه و مرگ‌آوری است که گریبان‌گیر مردم آن سال‌هاست. تقریبا در تمام آثار هدایت انتقاد و فریاد اعتراض از وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوران مشهود است. هدایت از فقر و بدبختی و چهره زشت و کریه آن می‌گوید و چون از حقایق می‌گوید و حقیقت نیز همیشه تلخ است، چه در زمان زنده‌بودنش و چه پس‌از مرگ خود مورد تهمت، تبلیغات سوء و نسبت‌های ناروا و غیرمنصفانه قرار می‌گیرد تا خط بطلانی بر نوشته‌هایش کشیده شود و مردم از خواندن آثارش دوری کنند.

 

بوف کور

آثار صادق هدایت

«بوف کور» مهمترین اثر صادق هدایت است. کتابی پر از نماد که از چنان عمق و محتوایی برخوردار است که با انواع مختلف تحلیل‌ها قابل بررسی هست. تا به حال نقدهای بسیاری، به ویژه در حوزه نقد روان‌شناسانه، از داستان بوف کور ارائه شده است. این اثر سمبولیک آنقدر عمیق است که هرکسی قادر به درک آن نیست و از دید خود آن را تفسیر می‌کند. کتاب‌های متعددی در شرح و تفسیر بوف کور نوشته شده است که هرکدام از دید همان نویسنده بوف کور را تفسیر می‌کند. شاید بتوان گفت «بوف کور» معروف‌ترین و تنها داستان ایرانی است که هم طرفداران و عاشقان بسیار و هم در نزد بسیاری دیگر مطرود و منفور است.

سه قطره خون

آثار صادق هدایت

هدایت در داستان «سه قطره خون» با بهره‌گیری از یک افسانه کهن قصد دارد حرفش را در قالب اسطوره مرغ حق بگوید. راوی داستان ظاهرا در یک بیمارستان روانی بستری است و در آنجا آروزها و تصوراتش را زندگی می بخشد ولی در پایان می‌بینیم که شخصیت های رویاهای او چیزی جز اندیشه ها و تفکرات خود او نیست.

 

 

زنده به گور

یکی دیگر از آثار صادق هدایت «زنده به گور» است. در این داستان چنان راه‌های خودکشی به آدم‌های بیچاره‌ای که درد را می‌فهمند و کاری به جز نظاره بر بیچارگی آدمهای معمولی و ماشینی از دستشان برنمی‌آید، نشان داده می‌شود که تردیدی نمی‌ماند نویسنده از این دسته بوده و تمام این راه‌ها را خود تجربه کرده است. وقتی آرزوی مرگ هیچگاه ( یا لااقل تا مدت طولانی ) برای چنین انسانهایی به تحقق نمی پیوندد، چاره‌ای جز تحریک مرگ ندارند؛ اما دردشان هنگامی بیشتر رخ نشان می‌دهد که هرچه بیشتر مرگ را تحریک و تهییج می‌کنند، مرگ هم بیشتر از آنها فرار می‌کند. بازی نامهربانانه وبی رحمانه‌ای که مرگ با آدمهایی اینچنین درپیش می‌گیرد حتی دیگران را هم به تاثیر وامی‌دارد.

مسخ

آثار صادق هدایت

«مسخ» سرگذشت انسانی است که تا وقتی می‌توانست فردی مفید برای خانواده باشد و در رفع احتیاجات خانواده کوشش می‌کرد، برای آن عزیز بود و دوست‌داشتنی؛ اما وقتی از کار می‌افتد و دیگر قادر نیست تا مایحتاج خانواده را تأمین کند نه‌تنها دوست‌داشتنی نیست؛ بلکه به مرور موجودی بی‌مصرف و حتی مضر و مورد تنفر خانواده می‌شود تا جایی که حتی زنده‌بودنش برای اعضای خانواده ملال‌انگیز است. ابتدا به حال او دل می‌سوزانند و می‌خواهند درباره گذشته او مراتب حق‌شناسی به‌جا آورند؛ اما وقتی ضبط و ربط‌کردنش از حد می‌گذرد، همه می‌خواهد از شرش خلاص شود. این خانواده سمبل جامعه‌ای است که نسبت به افراد ضعیف و ناتوان بی‌رحم است و آنها را مخل آسایش و امنیت جامعه می‌داند؛ هرچند که اگر چنین شخصی قدرتی داشته باشد و یا همین اجتماع فرصت انجام کاری را از او دریغ نمی‌کردند، شاید منشأ کارهای عظیمی باشد.

تعداد صفحات : 103

درباره ما
Profile Pic
___مجله علمی تحلیلی رفیق___
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 87
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 224
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,056
  • بازدید ماه : 4,253
  • بازدید سال : 92,614
  • بازدید کلی : 2,960,777