loading...
مجله جامع رفیق شامل اخبار ، سلامت ، فناوری ، فرهنگ و هنر ، گردشگری ، خانه داری و...
aseman بازدید : 322 سه شنبه 13 آذر 1397 نظرات (0)

 

رانندگی در برف,رانندگی در زمستان,نکات مهم سفر در زمستاندر هنگام رانندگی در برف و یخ مخصوصا در زمان سفر باید یک سری نکات را رعایت نمایید
 
در فصل های سرد سال که شروعی برای بارش های باران تند و ریزش برف است، باید مراعات رانندگی در برف و یخ را بکنید تا از بروز حوادث ناگوار دور بمانید. رانندگان خوب قبل از اینکه برای رانندگی آماده شوند، آب و هوا را بررسی کرده و سپس وضعیت خودرو خود را به همراه وضعیت جاده ای که می خواهند در آن برانند، زیر نظر می گیرند. در هنگام رانندگی در برف و یخ مخصوصا در زمان سفر باید یک سری نکات را رعایت نمایید.

رانندگی در برف و یخ:
یک راننده خوب باید قبل از اینکه با بارش های شدید برف و باران روبرو شود، تمهیدات لازم را برای ماشین و خودروی خود انجام دهد. شما تمام کارهای از قبل پیش بینی شده را انجام می دهند تا در هنگام برف و یخبندان از بروز سوانح ناگوار جلوگیری کنید. جدای از کارهایی که برای سلامت ماشین خود انجام می دهید، باید مهارت لازم برای رانندگی در برف و یخ را هم داشته باشید. برای دست آوردن چنین مهارت هایی با تمرین، رعایت نکات ایمنی و به کار بردن تدابیر امنیتی می توانید خود را برای رانندگی در این شرایط مهیا نمایید. با این حال، اگر مجبور به رانندگی در این گونه شرایط آب و هوایی دشوار نیستید، ترجیحا به سراغ رانندگی در برف و یخ نروید.

سعی کنید اگر با وسیله نقلیه شخصی قصد سفر دارید، سفرتان را در زمان هایی انجام دهید که از وضعیت جاده ها کاملا اطلاع دارید و آب و هوا برای سفر جاده ای مناسب است. در غیر این صورت، تمام سعی خود را بکنید که با وسایل نقلیه عمومی همانند قطار به سفر بروید. اما، نکات رانندگی در برف و یخ چیست؟ و باید قبل از به جاده زدن، چه کارهایی را برای خودروی شخصی خود انجام دهید؟ با ما همراه باشید.


نحوه انتخاب لاستیک برای بارندگی ها
اگر می خواهید در فصل زمستان به سفر جاده ای بروید و احتمال بارش برف را می دهید، باید حتما از لاستیک هایی با آج های درشت استفاده کنید. اگر لاستیک ماشین هایتان کهنه و فرسوده شده و آج های آن ساییده شده اند، آن ها را با لاستیک های آج درشت تعویض نمایید. به دلیل اینکه اصطحکاک لاستیک ها با جاده برفی کمتر می شود، احتمال سر خوردن لاستیک ها وجود دارد. در نتیجه جدای از لاستیک های عاج داری که برای زمستان وجود دارند، باید از زنجیر چرخ یا لاستیک های میخ دار استفاده نمایید. از لاستیک های خوب می توان به لاستیک های رادیال اشاره کرد.

نکته: هیچ گاه لاستیک های معمولی را با لاستیک های رادیال برای رانندگی در برف و یخ استفاده نکنید!

 

رانندگی در برف,رانندگی در زمستان,نکات مهم سفر در زمستاناصطحکاک لاستیک ها با جاده برفی کمتر می شود، احتمال سر خوردن لاستیک ها وجود دارد

 
لوازم شخصی که برای رانندگی در زمستان لازم دارید
فقط ماشین شما نیست که باید برای آن لوازم ضروری به همراه داشته باشید، بلکه برای خود و سرنشینان نیز بهتر است که برای مواقع بحرانی وسایلی بردارید. در فصول سرد، زمانی که ماشین برای مدت طولانی خاموش باشد، سرما از راه بدنه و منفذهای ریز، وارد خودرو شده و اوضاع ناراحت کننده ای را برای شما به وجود می آورد.

گاهی نیز، ماشین در برف و بارش دچار نقص فنی می شود که این وضعیت موجب آزار سرنشینان می شود. در نتیجه این موارد، همواره با خود لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید. کلاه و دستکش های گرم را نیز فراموش نکنید. کفش های زمستانی راحت بپوشید. کفش هایی که رانندگی با آن ها راحت باشد و در صورت پیاده راه رفتن در برف، باعث ناراحتی و آزار شما نشود. لباس و تجهیزات گرم برای دیگر سرنشینان نیز بسیار اهمیت دارد. برای هر فرد یک پتوی مسافرتی بسیار کارساز خواهد بود.

با این حال، یادتان باشد اگر در مناطق پر بارش و برف مجبور به توقف شدید، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. خوردن تنقلات و غذای گرم همانند مغزیجات گردو و پسته یا یک نوشیدنی گرم به شما کمک بزرگی خواهد نمود.

 

سعی کنید تا جای امکان در سرما، حتی درون ماشین نخوابید.

رانندگی در زمان شروع باران
حتما شما هم شنیده اید که در زمان بارندگی تند رانندگی نکنید و مواظب لغزندگی جاده ها باشید. بله، این موضوع بسیار حیاتی است، چرا که از پیش آمدن اتفاقات ناگوار جلوگیری می کند. در هنگام شروع بارش برف یا باران، زمین بسیار لغزنده می شود، در نتیجه کنترل خودرو سخت تر شده و در سرعت های بالا حتی رانندگان حرفه ای نیز قادر به کنترل خودرو نخواهند بود. در این مواقع سعی کنید که با احتیاط رانندگی کنید، فاصله مناسب ماشین خود را تا ماشین جلویی حفظ کنید.

با سرعت مجاز برای مواقع بارندگی رانندگی کنید. رانندگی در برف و یخ نیاز به تمرکز و دقت بالای شما به جاده و دیگر ماشین ها دارد. سعی کنید با سرعتی یکسان رانندگی کنید. در پیچ ها از سرعت خود بکاهید و هنگامی که سرعت خودرو بالاست، از تغییر دنده سبک به سنگین خودداری نمایید.

به گونه ای رانندگی کنید که نیاز به ترمز ناگهانی نداشته باشید. در صورت ترمز نیز پا را از روی پدال گاز یا فشار دادن ترمز به طور ناگهانی بپرهیزید. باید در دو مرحله عمل ترمز را انجام دهید. در هنگام آموزش رانندگی، یادگیری این موارد بسیار اهمیت دارد.

 

رانندگی در برف,رانندگی در زمستان,نکات مهم سفر در زمستانبرای رانندگی در برف  باید از زنجیر چرخ یا لاستیک های میخ دار استفاده نمایید


نکات بیشتر برای رانندگی در برف
یکی از صحنه های رویایی در هنگام سفر، رانندگی در جاده های یک دست سفید و زیبای برفی است. برای لذت بردن از چنین مناظری و رانندگی در طبیعت باید زنجیر چرخ یا لاستیک یخ شکن داشته باشید. بهتر است قبل از اینکه با چنین شرایطی روبرو شوید، بستن زنجیر چرخ را یاد بگیرید.

با دنده سنگین حرکت کنید. به خاطر بسپارید که اگر لاستیک های معمولی داشته باشید و ناچار به رانندگی در برف و یخ شدید، به آهستگی و با دنده سنگین، با دقت بسیار می توانید از این شرایط دور شوید. حتی می توانید باد لاستیک ها را کمی کم کنید تا میزان سنگینی و اصطحکاک لاستیک را با جاده بیشتر نمایید.

اگر ماشین در برف حرکت نمی کرد، با دست برف جمع شده در جلو لاستیک را جدا کنید. همچنین ریختن نمک یا شن بر روی زمین یخ زده و برفی بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر این موارد نیز جواب نداد، در جلوی لاستیک های ماشین، زیرپایی یا گونی پهن کنید تا ماشین از چاله برفی بیرون بیاید. ماشین را به آرامی و با دنده دو بر روی گونی ها به حرکت در آورید. در نتیجه به همراه داشتن وسایلی همچون گونی، نمک یا شن، زنجیر چرخ، پتوی اضافه و لباس گرم و لوازم یدکی خودرو در صندوق عقب خودرو الزامی است.

باید با نوع ماشین خود هم آگاه باشید. این موضوع که ماشین شما، جزو اتومبیل های دیفرانسیل عقب و موتور جلو است یا اینکه دیفرانسیل جلو و موتور جلو دارد، در هنگام رانندگی در برف و یخ بسیار مهم است. کنترل فرمان در ماشین های دیفرانسیل جلو و موتور جلو بسیار راحت تر از دیگر اتومبیل هاست.


در برف و یخ چگونه برانیم
به چراغ های ماشین دقت داشته باشید. با نور پایین و با احتیاط در هوای مه آلود رانندگی کنید. اگر مه شکن ندارید یا هوا به اندازه ای مه آلود است که به هیچ عنوان تا چند متر جلوتر از ماشین را نمی توانید ببینید، سعی کنید ماشین را با چراغ های روشن، جایی دورتر از خط جاده پارک کنید و تا زمان از بین رفتن مه صبر کنید. برای چنین شرایطی همیشه چراغ های جلو، راهنماها و چراغ های عقب را بررسی کنید. شیشه های بغل، برف پاک کن ها و بخاری را نیز بررسی کنید تا ایرادی نداشته باشند.
- در هنگام رانندگی در برف و یخ از نور پایین برای نتیجه بهتر در دید استفاده کنید.
- به مسیر دقت کنید و تا حد امکان از خطوط وسط و کناره جاده استفاده کرده و ماشین را در مسیر درست قرار دهید.
- با سرعت ثابت رانندگی و کمتر از جاده های خشک رانندگی کنید.
- در پیچ ها به آرامی و با دقت بیشتر رانندگی کنید و فرمان ماشین را به سرعت نچرخانید.
- از ترمز ناگهانی یا گردش ناگهانی بپرهیزید.
- پای خود را بسیار بر روی پدال گاز فشار ندهید یا به سرعت تغییر سرعت ندهید

در هنگام رانندگی در برف و یخ جاده ها را بشناسید. اگر جاده دست انداز بسیار دارد، اگر باریک است، اگر در یک سمت شما دره، پرتگاه یا هر تغییر ارتفاعی وجود دارد، حواس خود را بیشتر جمع نموده، با دنده سنگین برانید و از لبه ها فاصل بگیرید.


در هنگام گردش به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید. اگر نیاز به ترمز و کاهش سرعت دارید، آن را زمانی که در مسیر مستقیم هستید انجام دهید و فاصله ترمز را بر روی برف و یخ بیشتر از حد معمول در نظر بگیرید. به آرامی و به گونه ای ترمز کنید که چرخ ها قفل نشوند. برای ترمز در هنگام رانندگی در برف و یخ ۳ الی ۴ برابر فاصله عادی را در نظر بگیرید. در صورت سر خوردن ماشین، تنها پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر چرخش نگاه دارید تا به چرخ های جلوی ماشین فرصت قرار گیری بر روی جاده را بدهید. مراقب دیگر رانندگان نیز باشید. در این مواقع اصلا ترمز نکنید.

 

منبع: eligasht.com

aseman بازدید : 231 سه شنبه 13 آذر 1397 نظرات (0)

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,خروپف
نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که خروپف کردن و آپنه انسدادی می‌تواند به نارسایی سریع عملکرد قلبی در زنان منجر شود. 

به گزارش ایسنا، خروپف کردن می‌تواند با بالا رفتن سن خطرناک‌تر شود و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را در فرد افزایش دهد. همچنین انواع مختلفی از آپنه خواب (وقفه تنفسی حین خواب) وجود دارد که رایج‌ترین آن آپنه انسدادی خواب است.

 

آپنه انسدادی بر فرآیند تنفس هنگام خواب تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود تنفس فرد برای لحظه‌ای قطع شده و مجدد از سر گرفته شود. حدود نیمی از افرادی که با صدای بلند خروپف می‌کنند به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند.

 

بر اثر عارضه آپنه انسدادی خواب ماهیچه‌های گلو که کمک می‌کند مجرای هوا باز نگه داشته شود مانع از جریان پیدا کردن هوا می‌شوند.

 

طبق مطالعه‌ای که به تازگی در انگلیس انجام گرفته خروپف و آپنه انسدادی به نارسایی سریع عملکرد قلبی در زنان نسبت به مردان منجر می‌شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا آپنه خواب به شکل مستقیم موجب بیماری قلبی می‌شود یا نه اما برخی از متخصصان معتقدند افراد مبتلا به آپنه خواب در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.

 

انجمن قلب آمریکا در همین رابطه اعلام کرده‌ است: در برخی از مبتلایان به آپنه خواب و فشار خون بالا که به دلیل آپنه تحت درمان قرار دارند کاهش فشار خون نیز مشاهده می‌شود. چنین یافته‌هایی می‌تواند حاکی از ارتباط فشار خون و آپنه خواب باشد. علاوه بر این، آپنه انسدادی خواب با چاقی مرتبط است که خود فاکتور خطرزایی در بروز بیماری قلبی به حساب می‌آید.

 

در این بررسی محققان به مطالعه روی ۴۸۷۷ نفر که اسکن قلبی انجام داده بودند، پرداختند. سپس این افراد به سه گروه تقسیم شدند: افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند، افرادی که از خروپف کردن شکایت داشتند و افرادی که به هیچ یک از این دو مشکل دچار نبودند.

 

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان در مقایسه افرادی که دچار خروپف بودند با گروه دیگر که به اختلالات خواب مبتلا نبودند به تفاوت چشمگیری در حجم بطن چپ زنان نسبت به مردان پی بردند. افزایش حجم بطن چپ به این مفهوم است که قلب باید برای رفع نیازهای بدن سخت‌تر فعالیت کند.

aseman بازدید : 295 سه شنبه 13 آذر 1397 نظرات (0)

 

 

طرز تهیه ترایفل اوریو,درست کردن ترایفل اوریو

طرز تهیه ترایفل اوریو شیرینی یلدایی

 

مواد لازم برای ترایفل اوریو :

 بیسکویت اوریو 240 گرم 
 پنیر خامه ای 100 گرم 
 شکلات آشپزی نیمه شیرین ذوب شده 100 گرم 

 

طرز تهیه ترایفل اوریو :

9 عدد بیسکویت اوریو را له کنید برای اینکه بهتر خرد شوند در مخلوط کن بریزید. 36 بیسکویت باقیمانده را  نیز خرد کرده و در یک کاسه متوسط بریزید. سپس پنیر خامه ای را اضافه کنید؛ و آنقدر هم بزنید تا خوب قاطی شود. با این مخلوط 42 تا توپ گرد تقریباً به قطر یک 5/2 سانتیمتر (یک اینچ) درست کنید.

 

حالا این توپ ها را در شکلات فرو برده و روی کاغذ روغنی قرار دهید (باقی شکلات را می توانید در دمای اتاق برای سری بعد نگه دارید). سپس از خرده های بیسکویت که کنار گذاشتید روی آن بپاشید و یا با شکلات های رنگی و شکلات ذوب شده سفید که رنگ خوراکی به آن اضافه شده تزیین کنید.

آنها را تا زمانی که سفت شوند (تقریباً یک ساعت) در یخچال نگه دارید. 

aseman بازدید : 315 سه شنبه 13 آذر 1397 نظرات (0)

 

اختلاف زناشویی

در هر زندگی مشترکی اختلاف و مشاجره وجود دارد

 

یک اصل مهمی که روان‌شناسان به آن معتقدند این است که: «در هر زندگی مشترکی اختلاف و مشاجره وجود دارد. اگر دیدید زوجی با هم هیچ مشکلی ندارند بدانید که یکی از آن‌ها حرفش را نمی‌زند»!

 

از قدیم هم گفته‌اند دعوا نمک زندگی است. البته این بدین معنی نیست که زن و شوهر را تشویق به دعوا کنند یا توصیه کنند برای در آمدن از یکنواختی در زندگی‌تان به مشاجره بپردازید.

 

در واقع این جمله‌ای که از قدیمی‌ها به جا مانده، معنی این را می‌دهد که با مشاجراتی که در طول زندگی مشترک اتفاق می‌افتد به عنوان یک معضل غیرقابل حل نگاه نکنید. از آن مهم‌تر موقع رخ دادن اختلافات نباید با سکوت آن‌ها را روی هم تلنبار کرد. چیزی که لازم است این است که زوج‌ها، اصول و مهارت‌های لازم برای حل مسائل زندگی مشترک را یاد بگیرند. یادتان باشد که هر چیزی اصولی دارد، حتی دعوا کردن. در این مطلب به شما می‌گوییم چطور می‌شود اختلافات را به شیوه درست حل کرد‏‎.‎

 

‏۱‏‎)سکوت نکنید‎:‎ 

متاسفانه جرقه پدید آمدن اختلافات از سکوت کردن به وجود می‌آید. بدین صورت که اگر دلخوری و ناراحتی برای یکی از زوجین پیش آید، آن فرد به هر دلیلی از حرف زدن در مورد آن طفره می‌رود. همین امر باعث می‌شود مشکلات روی هم تلنبار شود و موقع بروز آنی آنها، هیجانات به صورت ناخوشانیدی بروز داده شوند. متاسفانه به هر دلیلی از کودکی به ما آموزش داده نشده است که بدون هیچ‌گونه ترسی از احساسات واقعی خود حرف بزنیم. گاهی هم افراد تصور می‌کنند مشکل‌شان آنقدر اهمیت ندارد که بخواهند در مورد آن حرف بزنند.

 

اما اگر یک اتفاق از سوی فرد مقابل‌تان، ذهن شما را مشغول کرد باید حتما آن را با شریک زندگی‌تان در میان بگذارید. مثلا اگر از خانواده همسرتان رنجیده شدید و احساس خشم می‌کنید، می‌توانید به‌جای اینکه از این احساس خود به دوست‌تان بگویید، آن را با همسرتان در میان بگذارید.

 

به او بگویید که مثلا فلان حرف پدرشوهر یا مادر شوهرتان شما را دلخور کرده است. شاید درنهایت جواب مشخصی نگیرید، اما همین که هر دو نفرتان به این احساس مشترک برسید که مشکل‌تان را باید به‌اتفاق همدیگر حل کنید و پشت‌هم باشید، پیشرفت بزرگی است‏‎.‎

 

‏۲‏‎( ‎تهاجمی برخورد نکنید‎: 

موقع مشاجره کردن نباید همدیگر را سرزنش کرد. به‌کار بردن جملاتی مثل: «تو همیشه اینجوری هستی»، «هیچ‌وقت درک نمی‌کنی»، «چقدر عصبانیم می‌کنی» و از این دست عباراتی که بار سرزنشی دارند، بپرهیزید. در عوض می‌شود حال و احساسات خود را به صورت گزارش برای طرف مقابل‌تان بیان کنید. مثل: «خیلی عصبانی می‌شوم وقتی اینجوری برخورد می‌کنی». توجه به جزئیات برخورد کردن در مشاجره‌ها می‌تواند تا حد زیادی به حل اختلافات کمک کند. به این توافق برسید که گاهی ممکن است در برخی از مسائل با یکدیگر توافق نداشته باشید که باید در مورد آنها باهم صحبت کنید. همین که یاد بگیرید با بعضی از تفاوت‌های همدیگر کنار بیایید و پاره‌ای از رفتارها و عقاید همدیگر را که اذیت‌تان می‌کنند بپذیرید، رابطه‌تان تا حد زیادی بهبود پیدا خواهد کرد‎.‎

 

مشکلات شایع زن و شوهرها

زوج‌ها باید اصول و مهارت‌های لازم برای حل مسائل زندگی مشترک را یاد بگیرند

 

‏۳‏‎(‎بدگویی نکنید‎:‎ 

وقتی ما از کسی دلخور می‌شویم، خشمگین شدن یکی از احساسات پررنگی‌ست که درون ما خودش را نشان می‌دهد. گاهی برای رهایی از احساسات منفی خود، آن حس و حال خود را با دیگران مطرح می‌کنیم. گاهی تلفن دست می‌گیریم و از سیر تا پیاز مشاجره خود را برای دوست‌مان می‌گوییم و گاهی هم احساسات و هیجانات خود را در غالب کلمه در صفحات مجازی خود منتشر می‌کنیم. علنی کردن مشکلات زندگی شخصی‌مان به این صورت، باعث تحقیر شدن آن رابطه می‌شود. این را به یاد داشته باشید که بعد از مدتی شما فراموش می‌کنید که روزی چنان حسی داشتید و با شریک زندگی‌تان دچار مشکل شدید، اما افرادی که در مورد مشکل‌تان با آنها صحبت کرده‌اید هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنند‏‎.‎

 

‏۴‏‎( ‎محرم اسرارتان را درست انتخاب کنید‎:‎ 

همه ما در طول زندگی دوستی داریم که احساسات‌مان را با او در میان می‌گذاریم. وقتی دچار مشکل با همسرتان می‌شوید این نکته را فراموش نکنید که گاهی حرف زدن از اختلافات‌تان با شخص سومی، شاید اوضاع را بدتر کند. چراکه شاید شخص مقابل بیشتر سنگ جلوی پای‌تان بیندازد و بین شما و همسرتان را بهم بزند. البته شایدگاهی نیت شخص دوبهم زنی نباشد. شاید تمام حق را به شما که دوستش هستید دهد و این باعث می‌شود شما خود را بدون نقص ببینید و مقصر تمام و کمال اختلافات را همسرتان بدانید. هنگام انتخاب محرم اسرار برای بازگو کردن مشکلات رابطه‌تان، اول مطمئن شوید که شما را به‌خوبی می‌شناسد، واقعا نگران شماست، بی‌طرف است و به‌جای آنچه دوست دارید بشنوید، واقعیت را به شما خواهد گفت‎.‎

 

‏۵‏‎) رابطه را بهبود دهید نه صدمه‎:‎ 

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، مشاجره و اختلاف از اجزاء جدانشدنی روابط هستند. بحث و اختلاف به خودی خود رابطه را به خطر نمی‌اندازند. چیزی که منجر به تهدید یک رابطه می‌شود، نوع واکنش شما در مقابل این مشاجرات است. فرق زوج موفق و ناموفق در این است که زوج‌های موفق، توانایی حل کردن مشکلات و سپس رها کردن آنها را دارند. این افراد بیشتر از هرچیزی روی حل مشکل‌شان تمرکز می‌کنند. حتی هنگامی که ناراحت هستند، راه‌هایی پیدا می‌کنند که در حین ناراحت بودن از همسرشان دور نشوند. اختلاف‌ نظرها به شما و همسرتان فرصت می‌دهد که مسائل را شناسایی کنید، به آنها رسیدگی کنید و روی بهتر شدن خودتان و رابطه‌تان کار کنید تا پیشرفت نمایید‎.‎

 

‏۶‏‎) کمال‌گرا نباشید‎:‎ 

از اینکه گاهی با همسرتان به مشاجره برمی‌خورید، خودتان را سرزنش نکنید. مطمئن باشید این اتفاق در زندگی همه زوج‌ها می‌افتد. مخصوصا سال‌های اول ازدواج که افراد کم تجربه و حساس‌تر هستند.

 

با این دید وارد زندگی نشوید که قرار است سرتاسر زندگی بدون هیچ اختلافی پیش رود. روی همه چیزهای باارزش رابطه‌تان و همچنین هر آنچه که خوب پیش می‌رود، بیشتر تأکید کنید.زندگی‌تان را با تمام کم و کاستی‌هایش بپذیرید و با حس قدردانی زندگی کنید‎.‎

 

منبع: salamatnews.com

aseman بازدید : 569 شنبه 03 آذر 1397 نظرات (0)

 

اصل اخلاقی پیامبر اکرم (ص),ارزش های اخلاقی پیامبر,رفتار و سیره پیامبرارزشهای اخلاقی،رفتاری حضرت محمد(ص)
 
پیامبر اکرم(ص) با وجود علوّ مقام و درجاتش، در برخورد با کودکان با خوش خلقی و حتی در بسیاری از موارد، مزاح و شوخی برخورد می کرد. در روایتی از انس نقل شده است: گاهی من با برادر کوچکم به نزد پیامبر شرف یاب می شدیم. آن حضرت در برخورد با آن کودک، مزاح می کرد و می فرمود: «یا ابا عمیر ما فعل النُّغَیر» (ابوطلحه انصاری کودکی به نام اباعمیر داشته که پرنده کوچکی همانند گنجشک ـ که در عربی نُغیر نامیده می شود ـ داشته و این پرنده که برای او عزیز بوده می میرد و پیامبر برای مزاح با او چنین می فرمودند (اصبهانی، 1998م، ج 1، ص 154).

پرداختن به سیره عملی و شیوه زندگی انبیا و اولیاء الله و آشنایی با ارزش های اخلاقی و انسانی آنها می تواند انسان گم شده در وانفسای دنیای مدرن با ارزشهای التقاطی و متناقض نجات بخش باشد.

 

شایسته ترین الگو

پیامبر اعظم(ص) به دلیل داشتن «خُلقٍ عَظیم[1]» و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین[2]»، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان ها در تمام دوران ها بوده است. آن حضرت به عنوان بهترین و کامل ترین اسوه ی راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود. در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول 23 سال نبوت توانست، دل های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.

 

در بیان عظمت پیامبر اکرم(ص) می توان گفت که خداوند برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب های بی همتایی، مانند؛ «یا ایّها الرَّسول» و «یا ایّها النَّبی»، از ایشان یاد می کند.

 

همچنین، جایگاه، عظمت و بزرگواری پیامبر اکرم(ص)، بدان حد بوده است که خداوند به وجود گرامی او چنین سوگند یاد می کند: «لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ[3]»؛ به جانت سوگند که اینها در مستی خود سرگردانند.

 

علاوه بر آن، قرآن کریم، رسول گرامی اسلام(ص) را به عنوان اسوه ای نیکو یاد نموده است که همگان باید به آن حضرت تأسّی نمایند: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ[4]»؛ به یقین برای شما، در زندگی رسول خدا الگوی نیکویی است. همچنین خداوند درباره آن رسول گرامی می فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم[5]»؛ به یقین تو اخلاق عظیم و بزرگی داری. همچنین در آیه ای دیگر، خداوند مؤمنان را امر کرده است که از دستورات نبی اکرم(ص) پیروی کرده، فرامین او را به جای آورند و آنچه را از آن باز داشته است، رها سازند: «وَ مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا[6].» در آیه دیگری اشاره نموده است: «وَ أَطِیعُواْ اللّهَ و َالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ[7]»؛ و از خدا و رسول اطاعت کنید، باشد که مورد رحمت قرار گیرید.

 

از سعد بن هشام[8]، نقل‏ شده که می‏گوید: «از عایشه همسر رسول اکرم(ص) در وصف اخلاق پیامبر خدا (ص) سوال کردم. او در این باره گفت: آیا قرآن نخوانده‏ای؟ گفتم چرا؟ سپس گفت: «اخلاق پیامبر(ص) همان قرآن است» (فیض کاشانی، 1378، ج 4، ص 21).

 

روایت فوق، اخلاق نبی اکرم (ص)، را به قرآن تشبیه نموده است، یعنی اینکه اگر کسی به دنبال‏ نمونه‏ی عینی و عملی قرآن است، اخلاق آن حضرت را بررسی کند، تا دریابد که چگونه‏ قرآن در اخلاق، بینش، منش و سیره‏ی آن حضرت تبلور یافته است.

 

همچنین، علی(ع) پیامبر خدا را الگوی شایسته پیروی معرفی می کند و الگوپذیری از ایشان را برای همگان بسنده می داند، چنان که می فرماید: «روش نبی خدا (ص) برای الگو بودن تو کافی است و پیامبر در نکوهش دنیا و کاستی­های و رسوایی ها و بدی­های فراوان آن راهنمای تو می باشد. پس، به پیامبر پاک و پاکیزه تمسک جوی که راه و رسم او الگویی برای همه الگوخواهان و مایه بزرگی است برای کسی که خواهان بزرگواری باشد. دوست­ترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جای پای او نهد (دشتی، 1382، خطبه 160).

 

امام صادق(ع) هم در بیان اهمیت الگو گیری از پیامبراکرم(ص) فرمودند: «اِنّی لاََکْرَهُ لِلرَّجُلِ اَنْ یَمُوتَ وَقَدْ بَقِیَتْ عَلَیْهِ خَلَّةٌ مِنْ خِلالِ رَسُولِ اللّه ِ لَمْ یَأْتِها»(صدوق، 1404ق، ج3، ص467)؛ دوست ندارم مسلمانی بمیرد، مگر اینکه تمام آداب و سنت های رسول خدا(ص)، را [اگر چه یکبار] انجام دهد.

 

1- عبادت خدا

در مکتب اسلام، عبادت جزء ناگسستنی برنامه های تربیتی محسوب می شود. در واقع عبادت، از اهداف خلقت و وسیله ای برای تقرب به حق و تکامل واقعی و در عین حال مقدمه و زمینه ساز تربیت اجتماعی و اخلاقی بشر است.

 

در حقیقت، عبادت پروردگار و در راستای بندگی خدا قرار گرفتن امری است که بدون آن بشر به تعالی و کمال واقعی خود نمی رسد و پله‎های سعادت را نمی تواند بپیماید. بر طبق آیات قرآن کریم هدف از خلقت بشر و بعثت انبیاء «عبادت و بندگی خدا[10]» معرفی شده است که به عنوان یک امر استمراری از هنگام بلوغ بشر شروع شده و تا لحظه مرگ ادامه می ‏یابد: «وَ اعبُد رَبُّکَ حَتی یَأتیَکَ الیَقین[11]»؛ پروردگارت را عبادت کن تا لحظه یقین مرگ فرا رسد.

 

انبیاء و ائمه اطهار(ع) همواره لحظه‎ای از عبادت و مناجات با خداوند غافل نبوده‎اند، روح عبادت و بندگی بر تمام اعمال آنها حاکم بوده است به طوری که آنها را تابع محض اوامر پروردگار گردانیده و هوای دوست را بر خواسته‎های خویش ترجیح داده‎اند.

 

در وصف کیفیت عبادت رسول گرامی اسلام(ص) آمده است که: «آن حضرت وقتی به نماز می ایستاد از ترس خدا رنگ از رخسارش می پرید و از درون دل و قفسه سینه اش صدائی نظیر صدای اشخاص خائف و وحشت زده شنیده می شد» (نوری، 1408ق، ج 1، ص 263).

 

در روایت دیگری آمده است که پیامبر اکرم(ص) وقتی که نماز می خواند مانند پارچه ای می شد که در گوشه ای افتاده باشد(همان). همچنین بنابر روایتی عایشه گفته است: «هنگامی که با رسول خدا(ص) صحبت می کردیم، همین که موقع نماز می شد حالتی به خود می گرفت که گوئی نه او ما را می شناخته و نه ما او را می شناخته ایم (همان، ص 264).

 

مفیدالدین طوسی نقل نموده که حضرت علی (ع) آن هنگام که ولایت مصر را به محمد بن ابی بکر داد، دستورالعملی به او تدوین نمود و در ضمن آن فرمود: «مواظب رکوع و سجود خودت باش، زیرا؛ رسول خدا (ص) از همه مردم نمازش کاملتر و در عین حال اعمالش در نماز از همه سبکتر و کمتر بود»(صدوق، 1408ق، 156).

 

در میان انواع عبادت های رسول اکرم (ص)، هیچ یک با نماز یکسان نبودند. نماز محبوب ترین عبادت آن حضرت و نور چشمان ایشان بود(حاکم حسکانی، 1411ق، ص 504).

 

در این زمینه پیامبر اعظم(ص)، به ابوذر فرمود: «ای ابوذر، خداوند نور چشم مرا در نماز قرار داده و آن را آنچنان محبوبِ من ساخته که غذا را برای گرسنه و آب را برای تشنه؛ [جز آنکه] گرسنه با خوردن غذا و تشنه با نوشیدن آب سیر و سیراب می شوند اما من از نماز سیر نمی شوم» (حرعاملی، 1409ق، ج15، ص312).

 

یکى از بزرگ ترین مظاهر عبادت آن حضرت این بود که در همه شرایط و اوضاع و احوال، تسلیم الهى بوده و رو به سوى او داشت. به یقین کسى که با تسلیم در برابر حقّ، به سوى خدا رو آورد، می توان گفت بهترین و برترین مظاهر دیانت را از خود نشان داده است. خداوند متعال فرمود: «وَ مَنْ أَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ.[12]»

 

این سخن الهى از لحاظ محتوایی در بین کتب آسمانى منحصر به فرد بوده و بیانگر چگونگى تسلیم شدن در برابر خدا است. قرآن کریم پیامبر اکرم(ص) را مخاطب قرار داده و فرموده است: «قُلْ إِنَّ صَلاتِى وَ نُسُکِى وَ مَحْیاىَ وَ مَماتِى لِلَّهِ رَبِّ العالَمِینَ * لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ المُسْلِمِینَ[13]»؛ اى پیامبر، بگو نماز و طاعت و زندگى و مرگم براى خداوند پروردگار جهانیان است، شریکى ندارد و به همین کارها مأمور شده‏ام و من نخستین کسى هستم که تسلیم امر خدا مى‏باشم.

 

پیامبر اکرم(ص)، در بیان اهمیت عبادت می فرماید: «خَیرُکُم مَن اَطعَمَ الطَّعام وَ أفشی السَّلام وَ صَلّی بِاللَّیلِ وَ النَّاس نِیام»؛ بهترین شما کسی است که اطعامِ طعام کند و افشای سلام نماید و در حالی که مردمان در خوابند، نماز گزارد(صدوق، 1403ق، ج1، ص103).

 

2- دانش

احادیث فراوانی از آن حضرت در باب فراگیری علم و دانش و جایگاه و اهمیت آن روایت شده است. در اینجا به روایتی اشاره می شود که به خوبی بیانگر جایگاه و عظمت علم و عالم از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) است. یکی از انصار نزد پیامبر (ص) آمد و گفت اگر بنا باشد جنازه ای را تشییع کنم یا در مجلس مرد دانشمندی حاضر شوم حضور مرا در کدامیک از این دو دوست تر می دارید. حضرت فرمودند: «اگر کسانی باشند که در پی جنازه روان شوند و آن را به خاک سپارند حاضر شدن در مجلس عالمی که علوم و احادیث و آیات الهی را بیان می نماید از حضور در تشییع هزار جنازه و عیادت نمودن از هزار بیمار و برپا ایستادن برای عبادت خدا در هزار شب و روزه داشتن در هزار روز و صدقه دادن هزار دینار به فقیر و گزاراندن هزار حج و حضور در هزار جنگ در راه خدا فضیلت بیشتری دارد. این ها کجا به پای حضور در مجلس علم الهی می رسد!؟ آیا ندانسته ای که حیات و زنده بودن قلب به آموختن علم الهی است و مرگ و نابودی قلب آدمی به جهل و نادانی است!؟» (فتال نیشابورى، 1420ق، ص12).

 

پیامبر اعظم(ص) ارزش و جایگاه طالبان علوم دینی و الهی را چنین وصف می کند: «کسی که به دنبال یادگیری علوم الهی و مسائل دینی اش اقدام کند مانند کسی است که روزها را روزه و شب ها را به شب زنده داری تا صبح پراخته و آموختن یک مساله شرعی برای شخص بهتر از این است که به اندازه کوه ابوقبیس در راه خدا طلا انفاق نماید» (مجلسی، 1403ق، ج1، ص 184).

 

پیامبر اعظم(ص)، وجود فرد دانا و عالم را در میان مردم نادان چنین توصیف می فرماید: «شخص دانا و فهمیده نسبت به مسائل و احکام دینی در میان مردم نادان همچون زنده ای است در میان مردگان و هر چیزی حتی ماهیان دریا و گزندگان و درندگان و چهار پایان برای دانشجوی علوم الهی طلب آمرزش می کنند، پس دانش دینی را بجوئید که آن و سیله پیوند میان شما و خدای عزوجل است و همانا طلب دانش دینی بر هر مسلمانی واجب است» (مفید، 1403ق، ص 41).

 

آن حضرت حسرت خورندگان به علم در قیامت را دو دسته معرفی کرده و می فرماید: «دو کس در قیامت از همه مردم بیشتر حسرت می خورند؛ 1- مردی که در دنیا برای طلب علم دین فرصت داشته ولی به خاطر تنبلی به جستجوی آن نرفته، دیگری مردی است که دانش دین را به دیگران آموخته و آنها به آن عمل نموده و به بهشت رفته اند، ولی خود عمل به آن دانش نکرده و باید به جهنم برود» (پاینده، 1375، ص 60).

 

همچنین آن حضرت ارزش دانش مؤمن را با تعبیری زیبا چنین وصف می کند: «هر مومنی بمیرد و یک ورق کاغذ از او بماند که دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قیامت میان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارک و تعالی به هرحرفی که در آن کاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد که هفت برابر دنیا باشد» (صدوق، 1408ق، ص 37).

 

3- مهربانی و محبت

خداوند در آیه 128 سوره توبه، مهربانی پیامبر اکرم(ص) را در برابر مومنان، چنین بیان می کند: «عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ»؛ به رنج افتادنتان بر او گران و دشوار است، به شما دلبسته است و به مؤمنان دلسوز و مهربان.

 

در مقابل در آیه دیگری جدیت و سرسختی آن حضرت را در برابر کافران ذکر می کند: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ[17]»؛ محمّد فرستاده خداست و کسانی که با اویند بر کافران سرسخت و در میان خود مهربانند.

 

گرچه خوش خلقی در هر جا و هر زمانی مورد ستایش و از سفارش های حضرت رسول(ص) است، اما رفتار نیکو در خانه و خوش رفتاری با اعضای خانواده سفارش ویژه پیامبر اکرم (ص) بوده، به گونه ای که یکی از شاخص های افراد نیک، برخورد مناسب و نیکو با خانواده است. آن حضرت در روایتی فرمودند: بهترین مردم از نظر ایمان، کسی است که دارای نیکوترین اخلاق باشد و لطیف ترین رفتار را با خانواده اش داشته باشد و من لطیف ترین شما نسبت به خانواده ام هستم(مجلسی،1403ق، ج 68، ص 387).

 

در روایت دیگری، به نقل از یکی از همسران آن حضرت آمده است: کسی خوش خلق تر از پیامبر(ص) نبود. هیچ کس از اصحاب و خانواده اش او را صدا نمی کرد، مگر اینکه آن حضرت در پاسخ او لبّیک می­گفت (اصبهانی، 1998م، ج1، ص 137).

 

امروزه در شیوه­های تربیتی از نکات مهمی که مورد توجه مربّیان تربیتی قرار دارد، نوع پاسخ دادن به ندای دیگران، به ویژه خانواده و همسر، است. برخی از افراد ممکن است به دلایلی مانند خجالت کشیدن یا جلوگیری از ـ به اصطلاح ـ پر رو شدن با الفاظ دیگری با خانواده سخن بگویند، در حالی که این سیره پیامبر نشان میدهد که ما در پاسخ گویی به ندای خانواده، باید از بهترین تعبیرها استفاده کنیم. در بیان دیگری، درباره سیره آن حضرت نسبت به خانواده آمده است: هنگامی که پیامبر(ص) با خانواده اش بود، شوخ ترین افراد به شمار می آمد(مناوی، 1405ق، ج5، ص 180).

 

از موارد قابل توجهی که در سیره رسول اکرم(ص) مکرّر نقل شده، احترام به کودکان است. در روایتی از انس بن مالک نقل شده است که پیامبر خدا از کنار کودکان که عبور می کردند به آنان سلام می کردند(بخاری، 1407ق، ج 5، ص 2306). شاید بسیاری از افراد گمان کنند که چون کودکان کوچک ترند باید همیشه آنان به بزرگترها سلام کنند، در حالی که آموزش آداب اجتماعی آنان بر عهده بزرگترهاست.

 

پیامبر اکرم(ص) با وجود علوّ مقام و درجاتش، در برخورد با کودکان با خوش خلقی و حتی در بسیاری از موارد، مزاح و شوخی برخورد می کرد. در روایتی از انس نقل شده است: گاهی من با برادر کوچکم به نزد پیامبر شرف یاب می شدیم. آن حضرت در برخورد با آن کودک، مزاح می کرد و می فرمود: «یا ابا عمیر ما فعل النُّغَیر» (ابوطلحه انصاری کودکی به نام اباعمیر داشته که پرنده کوچکی همانند گنجشک ـ که در عربی نُغیر نامیده می شود ـ داشته و این پرنده که برای او عزیز بوده می میرد و پیامبر برای مزاح با او چنین می فرمودند (اصبهانی، 1998م، ج 1، ص 154).

 

رحمت و محبت پیامبراکرم (ص) به نحوی وسیع و بی پایان بوده است تا آنجا که عملاً به دوستان و پیروان خود در سطحی بسیار وسیع، درس احسان و محبت را می آموخت.

 

اصل اخلاقی پیامبر اکرم (ص),ارزش های اخلاقی پیامبر,رفتار و سیره پیامبرسیره عملی و احادیث پیامبر (ص) سرشار از تواضع و فروتنی و دوری از تکبر  است

 

4- تواضع و فروتنی

تواضع و فروتنی، یکی از مهمترین و برترین صفات پسندیده انسانی است. تواضع آن است که انسان در مقایسه با دیگران خود را برتر و بزرگتر نداند.

 

خداوند، آنجا که شخصی از بنی امیه، با مرد نابینایی از سر خودبرتربینی برخورد می کند و چهره از او برمی گرداند، این آیه را نازل می کند: «عَبَسَ و تولّی* اَنْ جاءَهُ الْأَعْمی* وَ مَا یُدْریکَ لَعَلَّهُ یَزَّکّی[18]»؛ چهره درهم کشید و روی گردانید که آن مرد نابینا پیش او آمد. و تو چه دانی، شاید او به پاکی گراید. خداوند با نازل کردن این آیه، بر رفتار متکبرانه و مغرورانه فرد هشدار می دهد.

 

اسلام که عزت را از آنِ خدا و رسول خدا(ع) و مؤمنان می داند، تکبر و همچنین خواری را برای مؤمنان نمی پسندد، بلکه مؤمنان را عزیز می شمارد و در رفتارهای اجتماعی آنچه را می پسندد، همانا تواضع است. به عبارت دیگر، اگر این پرسش اساسی مطرح شود که «با دیگران چگونه رفتار کنیم؟»، پاسخ مناسب را می توان در آیه 110 سوره ی مبارکه ی کهف یافت. بدان حد، تواضع در این آیه کریمه آمده است که خطاب به پیامبر اکرم (ص)، می فرماید: «قُل اِنَّما اَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» این آیه به روشنی بیانگر آن است که انسان نباید به مقام و موقعیت خود مغرور شود.

 

همچنین، قرآن درباره گشاده رویی پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «به خاطر رحمت الهی بود که برای مردم نرم شدی و اگر تندخو و سخت دل بودی، از دور تو پراکنده می شدند[19]»(محدثی، 1385، ص 43).

 

رفتار پیامبر(ص)، به گونه ای بود که از زمانی که یتیم و بی کس بود تا زمانی که پیامبری، راهنمایی و رهبری همه مسلمانان را بر عهده گرفت، هیچ تغییری نکرد.

 

از امام باقر(ع) روایت شده است که پیامبر اعظم(ص)فرمود: «خمس لاادعهن حتی الممات: الاکل علی الحضیض مع العبید، و رکوبی الحمار مؤکفاً و حلبی العنز بیدی، و لبس الصّوف و التسلیم علی الصبیان لتکون سنّةً من بعدی؛ پنچ چیز است که تا زمان مرگ آنها را ترک نخواهم کرد: غذا خوردن با بندگان بر روی زمین، سوار شدن بر الاغ به صورت برهنه، دوشیدن بزها با دستان خود، پوشیدن پشیمینه و در اختیار کودکان بودن. همه اینها بدان روست که این کارها به یک سنّت تبدیل شود (صدوق، 1408ق، ص44 ).

 

در روایتی از امام صادق(ع)نقل شده است: رسول خدا غالباً رو به قبله و بر روی زمین می نشست و غذا می خورد و می فرمود: من بنده ای بیش نیستم همان گونه که یک بنده غذا می خورَد، غذا می خورم و مانند بندگان می نشینم (مجلسی، 1403ق، ج 16، ص 229).

 

بنابراین، سیره عملی و احادیث پیامبر اعظم (ص) سرشار از تواضع و فروتنی و دوری از تکبر و خود بزرگ بینی است. آن حضرت ضمن آنکه خود از هر کاری که موجب تکبر شود، دوری می نمود، پیروان خویش را هم از آنبر حذر می داشت و می فرمود: «هرکس با تکبر و خودخواهی بر روی زمین راه برود، زمین و آنچه در زیر آنست و آنچه بر روی آنست، او را لعن و نفرین نمایند» (صدوق، 1405ق، ص 627).

 

5- صداقت و راستی

خداوند در سوره نحل می فرماید: «جز این نیست کسانی که ایمان نیاورده اند و نشانه های خداوند را تصدیق نکرده اند، دروغ می بافند[20]». یعنی دروغگو ایمان به آیات خداوند ندارد.

 

آن حضرت «قول باطل» یعنی «دروغ» را از بزرگترین گناهان کبیره، معرفی می کند (حرعاملی، 1409ق، ج 16، ص 125).

 

صداقت و راستی در گفتار و اعمال فرستادگان الهی موجب جلب اطمینان مردم به پیام‏آوران الهی می‏شود و زمینه را برای پذیرش دعوت آن‏ها فراهم می آورد. به عبارت دیگر، اعتقاد به دروغ بودن گفتار رسولان الهی سبب سلب اعتماد مردم از آن‏ها می‏شود.

 

رسول خدا(ص) در مورد قباحت دروغگویی فرمود: مؤمن هر گاه بدون عذر دروغی بگوید هفتاد هزار ملک او را لعنت می کنند و بوی گندی از قلبش بیرون می آید که تا به عرش می رسد و خداوند به سبب این دروغ گناه هفتاد زنا، که کمترین آن زنای با مادر است برای او می نویسد[21] (نوری، 1408ق، ج 2، ص 84).

 

6- ساده زیستی و قناعت و پرهیز از تجمل

زندگانی رسول اکرم(ص)، به شکلی بود که در سطح پایین تر از طبقه متوسط جامعه آن روز قرار داشت، به گونه ای که بر اساس برخی از روایات، آن حضرت برای همسانی با طبقه کم درآمد و فقیر امّت اسلامی، حتی از خوردن نان گندم نیز پرهیز می کرد. در روایتی از امام صادق(ع) سوال شد: «آیا روایتی که از پدر بزرگوار شما نقل شده است که پیامبر هیچ گاه از نان گندم سیر نخورد، درست است یا خیر؟ فرمود: نه، پیامبر هیچ گاه نان گندم نخورد و از نان جو نیز هیچ گاه سیر نخورد» (طبرسی، 1375، ج 1، ص 335).

 

در روایت دیگری از ابن مسعود نقل شده است: «شخصی به محضر پیامبر گرامی شرفیاب شد، هنگامی که با آن حضرت در حال گفت وگو بود، زبانش به لکنت افتاد. آن حضرت فرمود: راحت باش! من پادشاه و سلطان نیستم، من فرزند زنی از قریش هستم که قدید (نوعی گوشت پخته که آن را بر روی سنگ قرار می دادند و در زیر آفتاب داغ می پختند) می خورد» (قزوینی، 1425ق، ج 2، ص 1101).

 

غذای متعارف حضرت نان جو و خرما بود. کفش و لباس هایش را با دست خویش وصله می­کردند. در عین سادگی، طرفدار فقر نبودند و مال و ثروت را به سود جامعه و برای صرف نمودن در راههای مشروع و مناسب، لازم می­شمردند. همچنان­که می­فرمودند: «نِعمَ المالُ الصّالح لِلرَّجُل الصالِح»؛ چه نیکوست ثروتی که از راه مشروع به­دست آید، برای آدمی که شایسته­ داشتن ثروت باشد و بداند چگونه صرف کند. همچنین آن حضرت می­فرمودند:«نِعمَ العونُ عَلی تقوی اللهِ الغنی». مال و ثروت کمک خوبی است برای تقوا (مطهری، 1386، ص136).

 

از دیگر جنبه های دیدگاه و منش ساده زیستی رسول گرامی اسلام(ص) این است که ایشان هرگز اجازه نمی دادند که مجلس شان صدر و ذیل و بالا و پایین داشته باشد، ایشان پیوسته می­فرمودند: «اصحاب و یاران حلقه و دایره­ وار بنشینند تا مجلس بالا و پایین نداشته باشد» (مطهری، 1383، ص 101).

 

7- احسان و کمک به نیازمندان

پیامبر اکرم (ص)، در حدیثی گرانبها، کمک به برادر دینی خود را هم ردیف با مجاهدان در راه خدا معرفی می فرماید: «مَنْ قَضی لأخیهِ المؤمنِ حاجةً کانَ کمَن عَبَدَ اللهَ دَهرَهُ» (طوسی، 1414ق، ص481)؛ کسی که برای کمک به برادر مؤمن خود اقدام کند، پاداش مجاهدان در راه خدا به او داده خواهد شد.

 

آن حضرت ارزش و مقام کسی را که نیاز شخص نیازمند را برطرف کند چنین وصف می کند: «کسی که برای رفع نیاز برادر مومن خود کوشش نماید مانند این است که نه هزار سال خداوند متعال را عبادت نموده در حالی که روزها را روزه گرفته و شب ها را هم شب زنده داری نموده است» (مجلسی، 1403ق، ج74، ص315).

 

همچنین آن حضرت اهمیت خدمت رسانی به مسلمانان را چنین ترسیم می نماید: «أیّها مُسلمٍ خَدَمَ قوماً مِنَ المسلمینَ إلاّ أعْطاهُ اللهُ مِثلَ عَددِهِم خُدّاماً فی الجَنَّةِ» (کلینی، 1382، ج2، ص207)؛ هر مسلمانی که گروهی از مسلمانان را خدمت کند، خداوند به تعداد آنان در بهشت به او خدمتکار دهد.

 

ثواب و پاداش اطعام مؤمن بدان حد والاست که رسول گرامی اسلام (ص) در این باره می فرماید: «هرکس مومنی را اطعام نماید و غذائی بخوراند تا او را سیر کند، هیچ یک از خلق خدا نمی تواند ثواب او را بشمارند، نه ملک مقرب و نه پیغمبر مرسل؛ مگر خداوند عالمیان» (مجلسی، 1404ق، ص 444).

 

سرانجام اینکه اگر کسی در امر کمک رسانی و خدمت به برادر مسلمان خود، کوتاهی کند، پیامبر اعظم(ص)، او را مسلمان نمی شمارد: «مَن اَصبَحَ لاَیهتَمُّ بِاُمُورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ مِنهُم و مَن سَمِعَ رَجُلاً ینادِی یالَلمُسلِمینَ! فَلَم یجِبهُ فَلَیسَ بَمُسلِمٍ»(کلینی، 1382، ج 2، ص 164)؛ کسی که شب را به روز آورد و به امور مسلمانان رسیدگی نکند، از مسلمانان نیست و نیز هر که بشنود مردی از مسلمین فریادرسی می خواهد، به او پاسخ ندهد، از مسلمین نیست.

 

8- حسن معاشرت

در بین جوامع مختلف افراد هنگام ارتباط و روبه رو شدن با یکدیگر از کلمات و رفتارهای متفاوتی استفاده می کنند. در آیین مقدس اسلام نیز روی برخورد نیکو تأکید زیادی شده و به تحیت- که همان سلام است- هنگام برخورد با یکدیگر سفارش شده است.

 

رسول گرامی اسلام (ص) در برخورد با همه مردم، طوری رفتار می نمود که شخصیت و احترام افراد مراعات شود و کسی تحقیر نگردد و یا مورد تمسخر واقع نشود.

 

از جریر روایت شده است که وقتی کسی بر پیامبر وارد می شد، آن حضرت او را در بهترین جای منزل سکونت می داد، به گونه ای که وقتی مهمانی وارد منزل آن حضرت شد و به دلیل نبودن جا، در مکانی بدون فرش نشست، آن حضرت لباس خود را به عنوان زیرانداز او قرار داد. یحیی بن یعمر روایت کرده است: وقتی جریر به خانه پیامبر، که مملوّ از جمعیت بود، وارد شد و به دلیل نبود جا در بیرون خانه نشست، پیامبر به او اشاره کرد، لباس مبارکش را در حالی که پیچیده بود، به او داد تا بر روی آن بنشیند، ولی جریر نیز رعایت ادب نمود و به جای آنکه بر روی لباس پیامبر بنشیند، آن را گرفت و به صورت و قلب خودش کشید (اصبهانی، 1998، ج1، ص 87(.

 

همچنین سلمان فارسی نقل می کند: روزی بر پیامبر(ص) وارد شدم، در حالی که بر متّکایی تکیه زده بود. وقتی نشستم، آن حضرت متّکایش را به من داد و فرمود: ای سلمان، هیچ مسلمانی نیست که بر برادر مسلمانش وارد شود و برای احترام متّکایی برایش بیاورد، جز اینکه خدا از گناهانش می گذرد (همان، ص20(.

 

بنابراین، یکی از خصوصیات اخلاقی که قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) ذکر کرده است، برخورداری از شخصیتی والا و اخلاقی نیکو است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظِیم»

 

انبیاء الهی، به خصوص؛ رسول گرامی اسلام (ص)، بهترین شیوه های تربیتی را فرا روی پیروان خود قرار داده است. زندگی متعالی آنان می تواند به عنوان موفق ترین الگوهای تربیتی در طول تاریخ بشر مطرح شود.

 

پی نوشت:

[1] - سوره ی قلم، آیه ی 4.

[2] - سوره ی انبیا، آیه ی 107.

[3] - سوره ی حجر، آیه ی 72.

[4] - سوره ی احزاب، آیه ی 21.

[5] - سوره ی قلم، آیه ی 4.

[6] - سوره ی حشر، آیه ی 7.

[7] - سوره ی انعام، آیه ی 59.

[8] - سعد بن هشام یکی از مسلمانان دوره نخستین اسلامی می باشد.

[9] - سوره ی رعد، آیه ی 28.

[10] - سوره ی ذاریات، آیه ی 56: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»؛ جن و انس را نیافریدم مگر اینکه مرا پرستش کنند.

[11] - سوره ی حجر، آیه ی 99.

[12] - سوره ی نسا، آیه ی 125.

[13] - سوره ی انعام، آیات 162 و 163.

[14] - سوره ی زمر، آیه ی 38.

[15] - سوره ی طه، آیه ی 114.

[16]- مانند سوره ی بقره، آیه ی 280؛ سوره ی نحل، آیه ی 95؛ سوره ی عنکبوت، آیه ی 15و ...

[17] - سوره ی فتح، آیه ی 29.

[18] - سوره ی عبس، آیات 1-3.

[19] - سوره ی آل عمران، آیه ی 159.

[20] - انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله (سوره ی نحل، آیه 117).

[21] - ان المؤمن اذا کذب بغیر عذر لعنه سبعون الف ملک و خرج من قبله نتن حتی یبلغ العرش و کتب الله علیه بتلک الکذبة سبعین زنیة اهونها کمن زنی بامه.

[22] - سوره ی حشر، آیه ی 9.

[23] - سوره ی قلم، آیه ی4.

 

منبع: ویژه نامه میلاد پیامبر اعظم

jamaran.ir

تعداد صفحات : 243

درباره ما
Profile Pic
___مجله علمی تحلیلی رفیق___
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1725
  • کل نظرات : 201
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 87
  • آی پی امروز : 73
  • آی پی دیروز : 41
  • بازدید امروز : 270
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,102
  • بازدید ماه : 4,299
  • بازدید سال : 92,660
  • بازدید کلی : 2,960,823